Compliance og Samfunnsansvar - Kapto AS | Skaun
Kapto AS er forpliktet til å opprettholde høyeste standarder for kvalitet, etikk og regelverksetterlevelse. Som leverandør av arbeidsrettede tiltak og samfunnstjenester har vi et særskilt ansvar for å sikre trygghet, personvern og kvalitet for våre tiltaksdeltakere og samarbeidspartnere.

🏆 EQUASS-sertifisert siden 2020

Europeisk kvalitetssikring av velferdstjenester med 3-årig gyldighet

Kvalitetssikring og sertifiseringer

EQUASS Assurance

EQUASS Assurance er et europeisk system for kvalitetssikring av velferdstjenester med ekstern revisjon og sertifisering. Det gir tjenesteleverandører i velferdssektoren anledning til å sikre kvaliteten av tjenestene overfor brukere og andre samarbeidspartnere. Bedriften ble sertifisert i henhold til eQuass, i september 2020, og er sertifisert for 3 år.

Kvalitetssystemet omfatter: 10 overordnede prinsipper, 50 overordnede krav og gjennomgang av 100 kontrollpunkter som sikrer at virksomheten drives i tråd med beste praksis for velferdstjenester.

NAVs kravspesifikasjoner

Bedriften følger NAVs kravspesifikasjoner for arbeidsmarkedstiltakene vi tilbyr, og har ekstern kvalitetsrevisjon. Dette sikrer at våre tjenester oppfyller alle nasjonale standarder for arbeidsrettede tiltak.

Regelverksetterlevelse (Compliance)

Arbeidsmiljøloven

Full etterlevelse av arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidsforhold, helse og sikkerhet for alle ansatte og tiltaksdeltakere.

Personvernforordningen (GDPR)

Systematisk håndtering av personopplysninger i henhold til GDPR og norsk personopplysningslov, med fokus på tiltaksdeltakeres rettigheter.

Tiltaksforskriften

Overholdelse av alle bestemmelser i forskrift om arbeidsrettede tiltak, inkludert krav til dokumentasjon og rapportering.

Kommunal eierstyring

Som 100% kommunalt eid selskap følger vi prinsipper for god eierstyring og åpenhet i offentlig sektor.

Personvern og datasikkerhet

GDPR-etterlevelse

Vi håndterer personopplysninger om tiltaksdeltakere, ansatte og samarbeidspartnere i henhold til personvernforordningen. Dette innebærer:

  • Tydelige rettslige grunnlag for all behandling av personopplysninger
  • Informasjon til registrerte om hvordan vi behandler deres opplysninger
  • Tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte persondata
  • Rutiner for håndtering av rettigheter som innsyn, retting og sletting
  • Dokumentasjon av alle behandlingsaktiviteter

Informasjonssikkerhet

Vi har implementert robuste sikkerhetstiltak for å beskytte sensitive opplysninger om våre tiltaksdeltakere og sikre konfidensialitet i vårt arbeid.

Særlige hensyn for sårbare grupper

Som leverandør av tjenester til personer med nedsatt arbeidsevne har vi økt fokus på:

  • Respekt for tiltaksdeltakernes autonomi og verdighet
  • Individuell tilpasning av tjenester og personvernstiltak
  • Særlig beskyttelse av sensitive helseopplysninger
  • Tydelig informasjon om rettigheter tilpasset den enkeltes forståelsesnivå

Etikk og samfunnsansvar

Etiske prinsipper

Vårt arbeid bygger på grunnleggende etiske prinsipper som respekt for menneskeverd, likeverd og retten til selvbestemmelse. Vi har nulltoleranse for diskriminering og arbeider aktivt for å skape et inkluderende miljø.

Bærekraft og samfunnsengasjement

Som kommunalt eid bedrift har vi et særskilt ansvar for å bidra til bærekraftig utvikling i lokalsamfunnet. Vi reinvesterer alt overskudd i tjenesteutvikling og bedre arbeidsplasser for våre tiltaksdeltakere.

3 år
EQUASS-sertifisering gyldighet
100%
Overholdelse NAV-krav
0%
Avvik ved siste revisjon
24/7
Datasikkerhet og overvåking

Kontinuerlig forbedring

Kvalitetsoppfølging

Vi gjennomfører regelmessige interne revisjoner og har etablerte rutiner for kontinuerlig forbedring av våre prosesser. Feedback fra tiltaksdeltakere, samarbeidspartnere og eksterne revisorer brukes aktivt i forbedringsarbeidet.

Kompetanseutvikling

Våre ansatte deltar jevnlig på kurs og opplæring innen personvern, kvalitetssikring og arbeidsrettede tiltak for å opprettholde høy faglig standard.

Varslingsordning: Vi har etablerte rutiner for varsling om kritikkverdige forhold i tråd med arbeidsmiljølovens krav, og sikrer beskyttelse av varslere.